June 4, 2010

Aku dan Permainan




Bila aku tengok anak buah aku sedang bermain dengan permainan, aku teringat saat - saat aku semasa muda ( sekaran pun muda lagi, haha ). Permainan pada tahun 90-an. Sewaktu kecil aku suka mengikut mak aku ke kedai runcit berhampiran rumah. Semasa mak aku sedang sibuk mencari barang keperluan, aku mengambil kesempatan ini untuk mencari permainan yang berkenan dihati. Kesian mak, setiap kali bawa aku ke kedai mesti kena pow. Tapi mak tak berkira pun dengan aku sebab mak memang best! Antara permainan yang menjadi pilihan aku waktu dahulu adalah :


Tora



Dalam kotak Tora ini ada coklat dan permainan. Macam - macam jenis permainan yang aku dapat hasil dari beli Tora ni. " Tora datang lagi..!! " itulah antara ayat dalam iklan Tora.



Kapal terbang



Nama permainan ini aku tak ingat, yang aku tahu ianya lagi seronok dari bermain kapal terbang kertas.


Tamiya






Memang terkenal pada masa dulu, dan aku jadikan longkang sebagai litar perlumbaan. Selalu aku bertandang ke rumah kawan untuk menonton cerita kartun ini ( dash! yonkuro ).


Gasing




Kebiasaannya aku bermain main gasing pada bulan puasa. Aku juga selalu menjadi mangsa buli diawal penglibatan aku dalam permainan ini, tetapi semakin lama aku semakin hebat. ;)


Pistol mainan belerang





Permainan yang membuatkan aku kelihatan seperti James Bond. Bila peluru habis, pinjam sikit dari kawan supaya aku boleh terus bermain ( aku suka menghabiskan peluru rakan seperjuangan.. huhu ).


Origami




Permainan yang memerlukan kepakaran dalam melipat. Aku tidak pandai membuatnya, tunggu kawan buat dan aku tumpang main sahaja. :)


Belon hisap baru tiub.






Nama itu aku reka sendiri sebab aku tidak tahu nama belon ini. Kena hisap dahulu gel yang diletak pada hujung straw kemudian baru tiup. Kena tiup perlahan - lahan supaya belon tidak bocor.


Game Cowboy





Masukkan duit dan anda akan dibekalkan dengan kacang semasa bermain game ini. Game yang seronok beserta kacang yang sedap!


Guli




Pada mulanya aku tidak berminat dengan permainan ini tetapi akhirnya aku jadi seronok selepas mencubanya. Aku selalu gunakan belanja sekolah untuk membeli guli.


Terup : Donkey, Happy Family dan Old Maid




Menjadi pilihan selepas habis peperiksaan akhir tahun. Lagi best dari bermain poker tahu!


Ikan Bergelung

Aku rasa kamu pun tahu cara bermainnya. Layan~


Lawan Pemadam



Permainan yang perlukan strategi untuk menang. Hehe


Cyber pet a.k.a Tamagochi



Aku suka permainan ini tetapi tidak mampu beli ketika itu. Sekadar melihat dari rakan - rakan. Ada lagi ke benda ni? Sila hadiahkan satu kepada aku. ;P


Rasanya ada lagi permainan yang belum aku sebutkan. Nanti aku sambung lagi, penat nak memerah otak untuk mengingat kembali. ;)

5 comments:

  1. .suke belon and pistol tuhhhh
    .waaaaa nakkkkkkkkk!!

    ReplyDelete
  2. intanurulfateha (◡‿◡✿) : rasanya mcm sudah tidak wujud lagi la. tgk gmbar je la. ;)

    ReplyDelete
  3. waaaaa..ko pon men ke game cowboy tue?
    best kot..ala, gamme boy je dulu.hahaha

    ReplyDelete
  4. ana : aku terer kot men game cowboy tu.. hehe

    ReplyDelete
  5. banyop2 mene ikan bergelung jah kawe x ajim main, so lagi origami, sebab buat sokmo x jadi...

    hok lain semua kawe main, selain cyberpet, kawe main jugok digimon nge kungfu fighter x silap

    rindu semua mene neh :D

    ReplyDelete