June 21, 2010

Ragam Blogger - Macam macam hal..!!


Yeah, bila aku tiada idea untuk pos entri, aku akan melakukan aktiviti melawat blog. Dari otak turun ke jari satu blog ke satu blog pasti ada isu yang dibangkitkan. Adakalanya sedap dibaca dan ada juga yang tidak. Antara isu "panas" yang dibangkitkan adalah isu plagiat ( curi, ciplak ) dan kutuk mengutuk antara blogger. Bila baca entri - entri macam tu, adakalanya aku rasa kelakar dari menonton Senario pun ada. Kamu memang layak jadi penghibur! ;)


Plagiat



Pada pandangan aku, sesiapa sahaja tidak suka hasilnya ditiru. Lebih - lebih lagi entri tersebut adalah hasil "perah otak" mereka sendiri. Bayangkan jika kamu mencari idea sampai sakit - sakit kepala atau mungkin juga sampai sawan dibuatnya, tiba - tiba hasil itu dicuri. Waaaa.. Boleh bertukar jadi Hulk dibuatnya. Kalau situasi begini memang patut pun marah tapi hendak marah sekalipun biar kena pada caranya. Aku juga ada mengambil bahan dari blog lain, tapi aku credit kepada blog tersebut. Selalunya bahan yang aku ambil adalah gambar dan jika kamu ( empunya bahan ) tidak suka bahan kamu ada disini sila maklumkan ya, aku akan buang.

Tapi terdapat juga keadaan yang agak bodoh pelik. Mengapa aku cakap pelik? Sebab apa - apa perkataan, keadaan, ayat, atau senang cakap yang ada dalam blog dia tidak boleh ada pada blog lain. Kalau ada dikira sebagai plagiat? Mungkin disebabkan keluarga lain - lain jadi pemikiran pun berbeza juga. Haha. Bayangkan perkataan 'aku' 'kau' "lu - gua" itu pun kamu nak cakap orang tiru kamu? Kalau sehingga sesuatu perkataan pun kamu tidak mahu sama dengan blog lain, kamu cipta la bahasa sendiri. Biar blog kamu, hanya kamu dan alien sahaja yang faham.


Bergaduh sesama blogger




Keadaan ini selalunya berlaku pada blog - blog yang sudah ada "nama", pengikut, pengaruh dan macam - macam lagi. Setakat blog yang menggunakan blogspot macam Penuliscyber ni, orang tak pandang pun. Bagi aku mereka yang bergaduh ni sebenarnya menunjukkan kelemahan masing - masing. Hal kecil pun hendak dibesarkan. Masing - masing tidak mahu mengalah. Bagi aku buang masa sahaja bergaduh di blog. Lama kelamaan pengikut kamu pun jadi bosan dan menyampah. Setakat satu, dua entri yang kamu pos untuk memberi tahu yang kamu tidak puas hati dengan si polan pun sudah memadai. Tapi kalau sudah sampai tahap menghasut orang supaya membenci, eloklah berhenti. Takut - takut kamu pula yang dibenci.

Sebaik baiknya buatlah entri yang elok, berunsur ilmu dan dapat bagi manfaat kepada pembaca. Jika info kamu dicuri, selesaikanlah dengan cara yang baik sebab mungkin info kamu itu terlalu berguna serta menarik dan si polan turut mahu kongsikan di blognya. Akhir kata dari aku, Majulah Blogger untuk Negara!! ( psss.. ada orang pernah guna ayat ni, aku dikira plagiat jugak kah?? haha.. )

5 comments:

  1. tiru ayat tak pe kot...hehe...yeah, ada lagi satu..blogger bercinte...ngee

    ReplyDelete
  2. 'AQILAH : blogger bercinta xpe.. itu best.. hehe

    ReplyDelete
  3. haha.paling teruk gadoh sampai malukan sesama sendiri. letak gambar & link. kesian.

    ReplyDelete
  4. Rara Nasiha : mmg memalukan.. sebaik baiknyer ber blogging la dgn cara yg elok.. smue org suke.. ;)

    ReplyDelete
  5. hahahahhaha

    >>___<<


    mgkin blogger nak bg teguran dkt blogger lain.
    tang plagiat, rilex2 sudah. ehkekekke
    blog wa x der org nak plagiat. isi merapu.
    tp kalau nak jugak, seeloknya bg credit
    atau inform awal2. hohohohoho

    ReplyDelete