June 22, 2010

Tunjuk Ajar ku Sifu..!

( gambar hiasan sumbangan google )




Entri ini bukanlah berkenaan rancangan Mentor yang disiarkan di TV3, bukan juga berkenaan Sifu M.Nasir, sifu - sifu karut dalam cerita kungfu mahupun Kungfu Panda lagilah tiada kena mengena. Ini cerita tentang sifu aku, Sifu Blogger. Mereka tidak pernah menggelarkan diri mereka sifu pun, aku sendiri yang pandai - pandai bagi title sifu kepada mereka. Sebabnya? Aku telah banyak menimba ilmu dari entri - entri tutorial yang ditulis mereka. Biar aku kenalkan kepada kamu siapa sifu yang aku maksudkan.


Sifu 1 - Blogmenjerit.com

Awal penglibatan aku dalam dunia blogger aku telah bersifukan kepada blog ini. Blog yang ditulis oleh Marzuki Jalil ini menjadi kunjungan aku setiap hari dan boleh dikatakan setiap hari jugalah aku mencuba tutorial yang ada di blog tersebut. Benda pertama yang aku belajar dari beliau adalah cara membuat layout 3 kolum. Tapi sekarang sifu aku ni sudah beralih arah kepada Dilarangmelarang.com . Tutorial yang ditulis juga sudah tidak kelihatan. Mungkin sudah menjadi sifu di tempat lain. Selain sifu, blog azizulluqman.blogspot.com juga menggunakan perkataan dilarangmelarang tetapi beliau dan sifu aku adalah orang yang berbeza.


Sifu 2 - eryzaqistina.blogspot.com

Akak Eryza ni bukan sebarang akak sebab beliau telah menulis banyak tutorial. Selain dari menulis tutorial, beliau juga banyak menerima permintaan untuk sesuatu tutorial. Berbekalkan tutorial yang mudah difahami dan juga rupa blog yang menarik, blog ini memang menjadi pilihan aku untuk belajar. Malangnya blog ini telah hilang, mungkin beliau menjadi sifu di tempat lain juga. :(


Sifu 3 - yanieputrjaya.blogspot.com

Blog ini bukanlah blog tutorial sebagaimana blog sifu - sifu aku yang lain. Bagi aku ianya sebuah blog yang kreatif dan menarik. Dipenuhi dengan gambar - gambar yang tersusun. Akak Yanie ni tersenarai sebagai sifu aku sebab beliau telah mengajar aku bagaimana cara meng-edit gambar dan membuat header blog. Blog beliau masih ada cuma kadang - kadang terpapar ayat 'This blog is open to invited readers only' sebab beliau mungkin dalam proses menukar rupa blog.


Sifu 4 - hanatrg.blogspot.com

Blog yang ditulis oleh Along Arman ini adalah blog campuran tutorial dan cerita harian beliau. Merupakan sifu aku yang pemarah, ehhh.. peramah. Beliau seringkali membalas teguran aku dan pengunjung - pengunjung lain di blog beliau. Juga menerima permintaan untuk tutorial dari pembaca. Butang 'baca selanjutnya' yang ada pada blog aku sekarang ini merupakan hasil tunjuk ajar dari tutorial beliau. Blog ini masih ada cuma khabarnya Along Arman mahu bersara dari menulis tutorial.


Sifu 5 - beautifulbeta.blogspot.com

Ini bakal sifu aku ( baru jumpa semasa aku menulis entri ini ). Terjumpa semasa aku melawat rumah atok Google. Walaupun aku belum menuntut apa - apa ilmu dari beliau tetapi hasil pemerhatian aku, di blog itu penuh dengan tutorial yang berguna. Semoga aku dapat memanfaatkan segala ilmu dari Sifu! Dan jangan bersara terlalu awal. ;)


Sebenarnya ada beberapa lagi sifu aku tetapi aku tak ingat ( ampunkan daku wahai sifu ). Baru sekarang aku perasan yang kebanyakkan sifu aku adalah berjantina perempuan. Sifu - sifu aku juga kebanyakannya sudah berhenti dari menulis tutorial, jadi terpaksalah aku mencari sifu baru. Terima kasih sifu - sifu sekalian, jasamu akan ku kenang!


( p/s : Kalau diikutkan hati mahu saja aku menyalin semula tutorial - tutorial yang berguna itu sebelum hilang, tetapi... :/ )

4 comments:

  1. dulu pun belajar buat 3 column kat alongarman...heee...punyela payanh, kene caru html code...sekrang tak perlu dah...template dah tersedia :)

    ReplyDelete
  2. 'AQILAH : betul.. skrg ni da x pyah ssah2 sbb templat 3 kolum da mmg tersedia.. ;)

    ReplyDelete
  3. mati2 ingat rancangan mentor tadi.hehe :)

    ReplyDelete
  4. Rara Nasiha : sy x tgk mentor la. heee~ :)

    ReplyDelete