June 28, 2009

Sikap " orang kita "




Baru - baru ini aku telah pergi ke tempat rekreasi untuk meluangkan masa disamping untuk menikmati pesekitaran yang segar. Sebelum ini selalu juga aku melawat tempat rekriasi itu tetapi kini berlaku sedikit perubahan kerana sudah terdapat khemah untuk mengutip "cukai". Merujuk kepada makcik yang menjaga "kaunter", bayaran itu dikenakan kerana tempat terbabit dijaga oleh penduduk kampung di situ dan duit berkenaan akan diberi kepada tabung untuk kampung tersebut.

Dahulu bayaran yang dikenakan kepada pemandu kereta adalah RM 1 dan penunggang motorsikal adalah RM 0.50 tetapi kini pemandu kereta di caj RM 2 manakala penunggang motorsikal adalah RM 1. Aku bukan nak berkira tetapi caj yang dikenakan seperti tidak berbaloi. Kononnya tempat itu "dijaga", tetapi tiada apa - apa yang membezakannya dengan rupa yang dahulu. Terdapat sampah sarap di tepi - tepi sungai yang semakin bertambah banyak.

Aku mencari tempat yang tiada orang untuk menjadikan "port" melepak. Dengan berbekalkan nasik berlauk ayam ( aku beli sebelum sampai ke sana ) aku pun duduk di tepi sungai tersebut untuk makan. Tetapi aku kurang berselera kerana terdapat bau yang kurang enak. Maka aku pun beralih ke tempat lain tetapi bau itu masih ada cuma kurang sedikit. Aku pun makan di situ bersama bau yang tidak enak ( dah lapar sangat, aku buat - buat seperti bau itu tidak wujud ). Setelah nasik aku hampir habis, baru aku teringat yang aku tertinggal air di tempat tadi. Pada masa itu barulah aku terperasan bau itu sebenarnya datang dari lampin bayi.

Bukan satu, tetapi TIGA lampin bayi yang berisi pepejal..!! Selera aku terus hilang dan terasa nak muntah. Nasi juga tidak dapat aku habiskan. Siapalah yang tidak bertanggungjawab membuang lampin itu. Mujurlah lampin yang berisi itu milik bayi ( sebab saiznya yang kecil ) cuba bayangkan jika itu lampin dewasa, sudah pasti aku muntah sehingga jadi kurus. Macam - macam perangai manusia kat Malaysia ni.


** : jagalah kebersihan alam sekitar. Jangan jadi pengotor yang menyusahkan orang ramai.

8 comments:

  1. biasalah..
    kita memang menghargai bila dah tiada..
    tapi sekarang dah tiada pun kita x hargai..

    ReplyDelete
  2. so yuck lah.






    takbertimbang rasenye (sesetengah) warga mesia neh.

    ReplyDelete
  3. perkara same berlaku time jalan kaki nak g kelas...jalan punye jalan ternmpak pampers terbukak warne kuning lak tuh.ish..xsenonoh...tong sampah bnyak..buang sepah2 jugak

    ReplyDelete
  4. uhuks... busok itu...
    manusia pk nk senang jew..
    same2 la kte jage kebersihan alam nie.. kalo kte x jage.. sapew lg nk jage kn??

    ReplyDelete
  5. to H.R PuTeRa YuSoFF ; itulah sikap manusia

    to yaziith su anaz : mmg btol.. pengotor pnye org..

    to ファラ 'aqila : itu la pasal.. diorg x bertimbang rasa btol..

    to ana farhana : kat tmpat rekriasi..

    to semOtijao~~ : itulah.. sama mcm H.R PuTeRa YuSoFF ckp tdi..

    ReplyDelete
  6. eee kotornya
    pdhal tong smpah disediakan
    buang la kt tmpt yg disediakan
    ni buang merata2
    yuckkk..so geli lah

    ReplyDelete